SEO är ett tekniskt yrke som använder olika verktyg och mjukvara för att hjälpa till med att optimera webbsidor. Några av de mest använda gratis- och betalverktygen är följande:
- Google Search Console: Tidigare känd som “Googles verktyg för webbansvariga” är Google Search Console ett gratis Google-verktyg som är ett måste för alla SEO. Genom att ge rankningar och trafikinformation för de bästa sökorden och sidorna kan GSC hjälpa till att upptäcka och lösa tekniska problem på plats.
- Google Ads Sökordsplanerare: Google erbjuder ett annat gratisverktyg som heter Sökordsplanerare som en del av deras Google Ads-produkt. Även om det var designat för sponsrad sökning kan det vara ett användbart verktyg för SEO eftersom det ger sökordsidéer och sökvolym, vilket kan hjälpa till med sökordsforskning.
- Analysverktyg för bakåtlänkar: Det finns olika verktyg för länkanalys tillgängliga, av vilka de mest framträdande är AHREFs och Majestic. Användare kan använda verktyg för analys av bakåtlänkar för att se vilka webbplatser som länkar till sina egna eller konkurrenters webbplatser och identifiera nya länkar under uppbyggnadsprocessen.
- SEO-plattformar: Flera SEO-plattformar inkluderar många av de verktyg som SEO:er behöver för att optimera webbplatser. Bland de mest populära är Moz, BrightEdge, Searchmetrics och Linkdex. Dessa verktyg spårar sökordsrankningar, hjälper till med sökordsforskning, identifierar SEO-möjligheter på och utanför sidan och utför en rad andra SEO-uppgifter.
- Även om de flesta sociala medier inte har någon direkt inverkan på SEO, kan de vara ett effektivt verktyg för att nätverka med andra webbadministratörer och utveckla relationer som leder till länkbyggande och möjligheter till gästinlägg.
Från klick till omvandlingar, söktrafikoptimering
När den görs effektivt kan sökmotoroptimering avsevärt öka trafiken till en webbplats, men den trafiken hjälper inte ett företag att växa om det inte konverterar till betalande kunder. Det är här konverteringsoptimering (CRO) kan hjälpa.
Genom att använda tekniker som A/B-testning innebär optimering av omvandlingsfrekvens att göra ändringar på webbplatser och mäta deras inverkan på omvandlingsfrekvensen. Framgångsrika sökmarknadsförare inser att det inte räcker att bara leverera trafik till en webbplats; vad den trafiken gör när den väl är där är lika viktigt.
Att köra tester för att förbättra konverteringar på din webbplats var tidigare en hård och sofistikerad process, men nu är det så enkelt som att lägga till en enda rad Javascript tack vare tjänster som Optimizely. Den visuella editorn i Optimizely låter dig å andra sidan göra ändringar på en webbplats utan att behöva skriva en enda rad kod.