Ha dessa fem riktlinjer i åtanke när du bygger din webbplats, och ditt innehåll kan börja rankas högre i SERP:erna tidigare än du tror.
När du försöker öka prestandan på din webbplats, tänk på att du måste ta hänsyn till flera olika faktorer samtidigt.
Som är sant i både livet och digital marknadsföring, tenderar vi att koncentrera oss helt på en eller två viktiga aspekter samtidigt som vi bortser från något annat som kan vara lika viktigt.
Det krävs mer än SEO för att öka din ranking på sökmotorernas resultatsidor.
Om din webbplats inte är väldesignad riskerar du att förlora alla organiska besökare.
Många människor är omedvetna om hur bra sökmotoroptimering och webbdesign kan fungera tillsammans.
Dina webbplatsbesökare bör inte vara medvetna om några ändringar du har gjort om du har gjort allt korrekt; istället bör de börja surfa igenom din webbplats utan att märka det.
Så, vilka delar av sökmotoroptimering och webbdesign kompletterar varandra? Tänk på följande fem exempel på hur de används i kombination med varandra.
1. Kompatibilitet med mobila enheter
Behovet av att göra din webbplats mobilanpassad borde vara uppenbart för alla med ens lite förståelse för sökmotoroptimering eller webbdesign, men det förbises ofta.
Om du inte har ansträngt dig för att göra det ännu, är du resten av befolkningen i några år.
Google började överväga mobilvänlighet som ett rankingkriterium 2015, och den dagen var över ett decennium sedan.
Under 2017 introducerade Google mobil-först indexering, vilket nu är standardpraxis. Även om det är tydligt att Google prioriterar högt är många webbplatser fortfarande inte mobilanpassade.
Sökningar på mobila enheter har gradvis ökat, medan sökningar på stationära datorer successivt har minskat.
Mer än hälften av din målgrupp kommer sannolikt att använda smartphones för att se din webbplats.
En mobilvänlig design är nödvändig om din webbplats inte redan har en, och det skulle hjälpa om du funderade på att designa om den. Du riskerar att alienera mer än hälften av din publik, och det här är en betydande summa pengar.
På grund av en hög avvisningsfrekvens på en webbplats orsakad av att den inte laddas ordentligt på en telefon eller surfplatta, kan Google betrakta detta som en dålig indikator, och din ranking kan bli lidande som ett resultat.
2. En design som är lätt att förstå
För att förbättra din SEO har du med all säkerhet lagt ner mycket tid på att tänka på innehållsidéer för din webbplats.
Vissa individer kanske inte är medvetna om det betydande inflytande som en webbsidas design har på ditt innehåll, eller åtminstone på hur det visas.
På grund av dålig webbdesign kan det hända att användare inte läser informationen de kom till din webbplats för att utföra.
All publik som du kunde locka till din webbplats elimineras effektivt av sidor som innehåller textblock på obekväma ställen och ett överdrivet antal hyperlänkar som inte tjänar något syfte.
Vad är poängen om ingen kan få tag på den information som krävs?
Om du är som de flesta andra har du varit inne på en webbplats där innehållet var svårt att läsa på grund av siddesignen någon gång.
Om det var en ljus färg på en vit bakgrund kan det ha varit en mörk nyans på en svart bakgrund. Sådana konstruktioner går tillbaka till de ofta hemska webbplatser som dominerade webben i mitten till slutet av 1990-talet och därefter.
Färg, å andra sidan, är inte nödvändigtvis ett problem. Det är också möjligt att bokstäverna är för stora eller små eller skrivna med ett teckensnitt som är svårt att se.
Läs på vilken enhet som helst eller en stationär dator på kort tid, precis som de kommer att överge webbplatser som inte är mobilvänliga eller inte responsiva.
Det är webbdesigners expertis att utveckla webbplatser som gör det lättare för kunder att konsumera ditt material, vilket säkerställer att du får mest valuta för dina pengar.
Användningen av blanksteg, radlängd och ytterligare funktioner som grafik kan påverka hur konsumenter interagerar med din webbplats. Tänk också på att när du väljer ett webbdesignformat bör personer med funktionshinder beaktas.
3. Webbplatsens laddningstid
Vet du vad som gör att din webbplats laddas långsamt?
Det kan vara din webbdesign. Webbplatshastighet är en viktig del av teknisk SEO, men många webbplatser saknar det.
Det är möjligt att om du inte rankar bra så beror det på att din webbplats är för långsam och kunderna lämnar snart.
Kom ihåg att sidhastighet är en beprövad rankningssignal, så ta den tid som krävs för att optimera dina bilder, ta bort alla onödiga plugins, aktivera webbläsarens cache och vidta andra åtgärder för att få din webbplats att laddas snabbare.
Kanske din webbplats laddas tillräckligt snabbt, men du vet aldrig hur länge kunderna är villiga att vänta. Det är ungefär två sekunder.
Mindre än tre sekunder för att ladda din webbplats kommer säkert att förlora upp till hälften av dina besökare. Mobilsidas prestanda är avgörande eftersom människor är otåliga.
användare bryr sig bara om sidhastighet, men det gör Google också. Långsamma webbplatser är svårare för Google att genomsöka.
Om Google genomsöker färre sidor på grund av din sidhastighet kommer du inte att ha så många sidor indexerade som du skulle vilja.
Om detta händer kommer dessa sidor inte att kunna rangordnas alls. För att hålla din webbplats säker måste du använda “https”-kryptering.