Föreställ dig att du är på en social tillställning. Stämningen i lokalen är på topp och plötsligt får man frågan: “Vad jobbar du med då?”. Som SEO resulterar den frågan ofta i en plötslig känsla av obehag. Hur förklarar jag detta? Den här texten är tillägnad dig som är intresserad av att börja jobba inom SEO, eller undersöker om SEO kan vara något för ditt företag. Det är också för dig som bara undrar vad en SEO-specialist faktiskt gör under dagen.
Vad är SEO?
Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), är konsten att optimera webbplatser för att förbättra trafiken från sökmotorernas organiska sökresultat. Låter det förståeligt? Det handlar om att granska webbplatsers teknik, struktur och innehåll för att gynnas av sökmotorer. Sökmotorer (Google, Bing, Yahoo etc.) strävar efter att ge sina användare de bästa sökresultaten. För att lyckas har de skapat regler och metoder (algoritmer) som de arbetar efter. Sökmotoroptimering går ut på att optimera webbplatser utifrån dessa algoritmer för att hamna så högt som möjligt i sökresultaten.
Kan du verkligen arbeta för att rankas högt på Google?
Varje dag görs cirka 60 000 000 sökningar på Google i Sverige. Drygt 41 % av dessa sökningar klickar sig vidare till de organiska sökresultaten. Det är klart att det finns ett stort värde i att synas i sökmotorerna, oavsett syftet med ens hemsida. Fler och fler företag börjar förstå vikten av att synas var ens målgrupp finns och använder sökmotorer som den primära pull-marknadsföringskanalen.
Hur fungerar en SEO-konsult rent praktiskt?
Den vanligaste uppfattningen är att man som SEO-konsult genomför en sökordsanalys och sedan stoppar in sökord på hemsidan så ofta som möjligt. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. För att lyckas med SEO bör du ta ett helhetsgrepp på varje projekt. Hur ser webbplatsens struktur och tekniska grund ut? Vilket innehåll finns för närvarande och vad behöver skapas? Kundens marknadsposition bör också beaktas. Vilka är konkurrenterna och vilken roll spelar kunden? För att hitta rätt strategi måste varje kund och webbplats behandlas utifrån deras specifika situation. Till exempel kan en myndighet som vill informera sina besökare om visumansökan inte behandlas på samma sätt som en e-handel för cyklar.
Vilken typ av utmaningar möter du?
SEO skiljer sig från majoriteten av annan digital marknadsföring genom att du inte köper annonsutrymme. I många fall kan detta leda till att SEO blir bortprioriterat i företag. För en person med budgetansvar kan det vara mer påtagligt att följa utgifterna för en annonsbudget än positionsutvecklingen på ett sökord. Som SEO-konsult är det viktigt att kunna lära ut och få rätt personer i verksamheten att se fördelarna med organisk synlighet.
Vad är det bästa med att jobba inom SEO?
SEO skiljer sig som sagt från andra former av digital marknadsföring. En av de största skillnaderna är att SEO i första hand utförs på en webbplats, och inte i externa verktyg. Till skillnad från andra kanaler, som till stor del fungerar i marknadsföringssystem som Google Ads, är webbplatser en mer dynamisk arbetsplats där mediet också är verktyget. Förbättringar som görs på hemsidan gynnar även verksamhetens övriga kanaler.
Då finns det inget mer tillfredsställande än att ta en första position på ett prioriterat sökord, bli belönad med ett utvalt utdrag eller se hur den organiska trafiken ökar från månad till månad. Det är också ett väldigt socialt yrke där du får stor inblick i vitt skilda verksamheter och branscher.
Är det annorlunda att arbeta med SEO på en byrå jämfört med internt?
Jag har haft förmånen att arbeta i båda formerna och måste säga att de är helt olika. Det varierar såklart från företag till företag, men enligt min erfarenhet kan det lätt bli ensamt att jobba med SEO internt. Problemen jag lyfte fram ovan förstärks ofta och det är lätt att känna sig ensam i sitt arbete. Om du är intresserad av SEO och vill fördjupa dina kunskaper inom området rekommenderar jag starkt att söka till en byrå. Det är otroligt givande att arbeta i ett kunnigt team där alla delar kunskap med varandra.
Så avslutningsvis, vad jobbar du med?
Jag arbetar med sökordsanalys, projektledning, planering, utbildning, presentationer, konkurrentanalys, marknadsföringsstrategi, copywriting och mycket, mycket mer. Jag jobbar på att få webbplatser att rankas högt på Google!
Är du intresserad av att börja arbeta med SEO? Se våra lediga tjänster eller skicka in en spontanansökan . Eller vill du veta mer om iProspect som byrå och hur ett samarbete kan se ut? Använd formuläret för att kontakta oss .