Ordräkning och SEO: Hur långt bör ett blogginlägg vara?

Antal ord och SEO, det är en fundering och fråga som ofta dyker upp i vårt arbete inom  sökmotoroptimering  . Vi skapade därför denna artikel så att vi kan förklara hur ordräkningar och SEO faktiskt fungerar.

 

Ordräkning och SEO: Varför spelar det någon roll?

Varför är antalet ord så viktigt för SEO? Om du producerar långa artiklar av hög kvalitet som är på 1 000 ord eller mer har du större chans att rankas i de organiska sökresultaten. Så här länge bidrar artiklar eller sidor till SEO: 

När din text är längre har Google mer att gå på när det ska avgöra vad texten handlar om. Ju längre text du har (sökmotoroptimerad text), desto mer kan du använda ditt primära sökord. Men självklart ska du inte använda den för mycket! När din text är längre blir det mer naturligt att det primära sökordet dyker upp oftare och passar in bra. Dessutom har du mer text att använda för dina sekundära sökord och synonymer. Du kan också lägga till fler underrubriker, länkar och bilder som också har din sökfras. 

En längre text kan också hjälpa dig att rangordna för fler  långa sökord  . I en lång artikel går du säkert djupare in i flera ämnen och därför kan du ha större chans att dyka upp i sökresultaten på olika long-tail-varianter. 

Om din artikel har lite innehåll kan Google också tycka att den är tunn. Sökmotorer vill visa det bästa svaret på en användares fråga. Tunt innehåll kan vanligtvis inte ge ett fullständigt svar, vilket gör att artikeln förmodligen inte kommer att rankas särskilt högt.

Relaterad artikel:  Vad är sökord med lång svans?

 

Minsta antal ord och SEO

Ju mer text det finns i din artikel eller sida på webbplatsen, desto lättare är det för Google att avgöra vad den handlar om. Dessutom tenderar längre artiklar eller sidor att rankas bättre i sökresultaten. Det betyder dock inte att du bara kan skriva artiklar oavsett längd, de måste också vara relevanta, värdefulla och innehållsrika. Vi återkommer till det mer! 

Om du använder Yoast SEO-plugin (tillägg) för din webbplats rekommenderar de att du har minst  300 ord  i din artikel eller på din sida ur ett SEO-perspektiv.

 

Rekommenderat antal ord och SEO

Så 300 ord är det absoluta minimumet, men om du vill kunna rankas bland de första sökresultaten i den organiska sökningen behöver du fler. Självklart beroende på vilket sökord du vill ranka för och hur konkurrensen ser ut! Vår rekommendation är att investera i minst  1 000 ord  . Speciellt när det är målsidor på din webbplats eller bloggartiklar. 

 

3 tips för att skapa en artikel av hög kvalitet

Det finns alltså en fördel med längre artiklar framför korta, men det betyder också att det behöver vara kvalitativt innehåll. Vad betyder det? En artikel av hög kvalitet är läsbar, välstrukturerad och har unikt innehåll. 

Att skriva högkvalitativa texter är svårt. Speciellt om ditt mål är att skriva längre texter för att försöka öka din organiska trafik. Tänk på följande tre tips när du skapar din högkvalitativa artikel. 

1. Lättlästa texter

Den viktigaste punkten att tänka på när du skriver längre artiklar (eller andra texter) är att den ska skrivas för din målgrupp. Det kan låta självklart, men när du skriver en längre text är det lätt att börja ta med onödig information eller svårare språk som facktermer och liknande. Fundera på vilka frågor läsaren kan ha om ämnet du ska skriva om. Ta sedan med svar på dessa frågor på ett tydligt, distinkt och lättförståeligt sätt. 

För att göra din text lättläst, ta inte med onödiga ord och komplicera den inte i onödan. 

2. Använd rubriker och underrubriker

Att ta med rubriker och underrubriker är mycket viktigt när du skriver din text. Dessa uppfyller faktiskt två syften: 

  1. De visar en hierarki från topp till botten. Du kan se på en gång att ämnet är uppdelat och att varje stycke går djupare in i ämnet. 
  2. Lättare att skanna en text. Genom att använda underrubriker gör du det lättare för läsaren att förstå vad stycket kommer att handla om, och detsamma gäller sökmotorer.

3. Unikt innehåll

Det kan vara svårt att skriva helt unikt innehåll när det finns så mycket innehåll på webben. Visst är det tillåtet att inspireras av andras texter, men det är oerhört viktigt att din text är unik. Tidigare har vi berättat om  Copyscape  , ett verktyg där du kan klistra in din text för att se om den är 100 % unik. Verktyget kostar en liten slant, men är definitivt värt pengarna om du ska skriva mycket texter eller till och med jobba som  skribent  eller  copywriter  . Många  innehållsbyråer  använder också detta verktyg. 

 

Ordräkning och SEO: Sammanfattning

Med hjälp av denna artikel hoppas vi att det blivit tydligare hur du kan tänka kring ordräkning och SEODessutom hur du kan skriva dina egna högkvalitativa artiklar och texter som är anpassade för både din målgrupp och för sökmotorer.