Off-page SEO: Vad är det och är det värt att investera i?

Visste du att 75 % av alla som gör en sökning på Google, och inte klickar på en annons, kommer att välja ett av de tre första organiska sökresultaten? Det finns med andra ord ett stort affärsvärde i att synas högt på Google och mycket potential att ta hem både vad gäller trafik och framtida leads. Ändå har många helt missat att off-page SEO (sökmotoroptimering) kan vara en avgörande faktor för framgång. Därför kommer jag i denna artikel att förklara vad off-page SEO är och ge exempel på tre enkla sätt du kan arbeta med off-page SEO på din marknadsavdelning.

Vad är off-page SEO?

Off-page SEO är allt du gör utanför din webbplats som ger dig ökade chanser att synas i sökresultat. Den absolut viktigaste delen av off-page SEO går under namnet länkbyggnad och handlar om hur många kvalitetslänkar du får från andra domäner. Eftersom länkbyggande är en så stor del av off-page SEO används termerna ofta synonymt med varandra. Off-page SEO kan dock betraktas som lite bredare och inkluderar andra aspekter utöver länkar. Det kan till exempel vara hur ofta ditt varumärke nämns online och lokala faktorer som om din butik är fysiskt nära området personen söker från.

Inom SEO brukar vi prata om tre delområden:

  • On-page SEO  – fokus på sajtens innehåll, t ex  sökordsoptimering av texter, intern länkning, metadata och sajtstruktur.
  • Off-page SEO  – fokusera på off-site-signaler som indikerar att du är en trovärdig och relevant aktör inom området, t.ex.  länkar från andra sidor.
  • Teknisk SEO  – fokusera på de tekniska aspekterna av sajten, t ex  användarupplevelse när det gäller laddnings- och renderingstider, mobilvänlighet och strukturerad data.

Alla dessa områden påverkar hur högt din webbplats visas i en sökning. Det är därför viktigt att hålla koll på konkurrensen i sökresultaten. Om du siktar på ett sökord med låg konkurrens är sannolikheten relativt stor att du kan ranka utan några inlänkar. Om du däremot vill ranka ett sökord med hög konkurrens, där auktoritativa domäner är synliga idag, kommer du att behöva arbeta med att förbättra din off-page SEO utöver sökordsoptimering och skapa bra innehåll.

Varför är off-page SEO så viktigt?

Anledningen till att off-page SEO är så viktigt är helt enkelt för att det är hur Google avgör att din webbplats är trovärdig och av hög kvalitet. Om många eller pålitliga sidor i området länkar till din webbplats kommer Google att se länkarna som referenser. Det vill säga sidor som kan intyga att din hemsidas innehåll även kan uppskattas av andra och därför bör dyka upp i sökresultaten. Inom länkbyggande pratar vi ofta om något som kallas länkjuice, vilket helt enkelt är kraften som en hyperlänk skickar över till din webbplats. Ju starkare domän som länkar till dig, desto mer värde i länkjuice kommer att spilla över till din off-page SEO.

Hur off-page SEO påverkar Googles sökresultat

Varje gång du gör en sökning på Google sätts en rad algoritmer igång. De söker och utvärderar flera hundratusentals sajter enligt olika parametrar med ett enda syfte – att ge dig ett så relevant sökresultat som möjligt. Det gör att du ofta konkurrerar med stora välkända företag vars webbsidor har funnits länge och redan etablerat en hög auktoritet tack vare många inlänkar. I dessa fall måste du också tänka på off-page SEO för att ha en rimlig chans att konkurrera, speciellt om din webbplats fortfarande är relativt ny på området.

Ta till exempel den här sökningen “recept på kladdkaka”. Under varje sökresultat kan du se ett utdrag av sidans länkprofil hämtad med  Ahrefs SEO Toolbar chrome extension  . BL står för bakåtlänkar och visar hur många olika webbadresser som pekar till sajten. RD står för refererande domäner och visar istället hur många olika unika domäner som för närvarande länkar till din domän.

Som du kan se på bilden rankas sidan med flest inlänkar och hänvisningsdomäner högst upp. Om du tittar till vänster om de grönmarkerade resultaten på DR, som står för domänbetyg, kan du även läsa en totalpoäng för den domän där den högsta poängen också kommer först i detta scenario. Jag vill dock påpeka att dessa inte alltid kommer i kronologisk ordning, eftersom många andra faktorer förutom off-page SEO också spelar in. Min rekommendation till dig är att spana in resultatsidan för sökordet du vill ranka för. Jämför sedan länkprofilerna för de sidor som visas med dina egna för att få en rimlig uppfattning om dina chanser.

3 sätt du enkelt kan arbeta med off-page SEO

Att prata om länkprofiler, länkbyggande verktyg och strategier kunde ha varit ett helt blogginlägg i sig. Därför kommer jag att begränsa mig till att berätta om tre enkla sätt du kan få fler länkar och på så sätt förbättra ditt arbete med off-page SEO.

1: Skapa och distribuera riktigt bra innehåll

Content marketing och SEO går hand i hand. Genom att skriva riktigt bra innehåll och även göra det till en rutin att råda andra aktörer att länka till ditt material kan ha stor effekt på din off-page SEO. Innehåll som har något slags nyhetsvärde, t ex  en branschrapport tenderar att få lite extra bra spridning. Det beror till stor del på att många vill fånga intressant statistik och siffror som är relevanta för det egna området. Ett annat alternativ kan vara att gästblogga, alltså att någon på företaget skriver i sitt eget namn för en annan domäns blogg. Det kan vara ett sätt för dem att få nytt spännande innehåll som driver trafik och en chans för dig att kunna länka från blogginlägget till din företagssajt (och därmed få en inlänk och lite länkjuice). Vinn-vinn!

2: Lägg upp meddelanden och agera efter varumärkesnämnanden

Utnyttja möjligheten att få en länk när någon redan pratar om ditt varumärke. Du kan sätta upp aviseringar kostnadsfritt och enkelt i t.ex.  Google Alerts när någon nämner ditt företagsnamn. Genom att skicka ett mail kan du be personen i fråga att bifoga en länk till din sida när du nämner den och med lite tur får du enkelt och smidigt ytterligare en länk.

3: Berätta inte allt i pressmeddelandet utan bifoga en länk

Gör det till en rutin för pressmeddelanden att publicera hela nyheten på din egen sida. Då kan du istället dela en sammanfattning av olika presstjänster med bifogad länk till hela nyheten som finns på din sajt. Det ökar också chansen att andra som tar upp nyheterna hänvisar till din sida för mer information, vilket kommer att stärka din off-page SEO.

Är off-page SEO värt att investera i?

Enligt min erfarenhet är det nödvändigt att arbeta aktivt med både on-page SEO och off-page SEO för att nå framgångsrika resultat inom SEO. Det går med ganska enkla medel att bygga länkar naturligt, vilket Google gillar, och dessa ger dig bättre förutsättningar att ranka bra. Därför tycker jag att off-page SEO alltid är något man bör jobba med på ett eller annat sätt. Hur mycket investeringar ditt företag behöver beror dock på vilka sökord du vill ranka för och hur du står dig i konkurrensen där. Hör av dig om du vill ha en konsultation!