Vissa webbdesigntekniker retar SEO-proffs

Du behöver ett professionellt team för att bygga en framgångsrik webbplats, vilket kräver samarbete mellan utvecklare och SEO-experter. Så här går du tillväga.

Vilka webbdesignmetoder blockerar SEO?

Finns det några designmotsättningar mellan webbutvecklare och digitala marknadsförare?

Vilka är de hinder som dagens webbplatsledningsteam möter?

Svaret är ja om du någonsin har undrat om onlinemarknadsförare är oroliga för estetiken på deras webbplatser.

År av arbetsexpertis krävs för att förstå hur ändringar i webbplatsdesignstrategier påverkar sökmotormarknadsföringsmetoder.

Nybörjare inom sökmotoroptimering bör lära sig hur sökmotorer rankar webbsidor och svarar på sökfrågor.
Det finns mycket att lära, och det är inte lätt.

Medan SEO-grunderna har förblivit mestadels oförändrade under de senaste två decennierna, har tekniska faktorer gjort det.

Webbplatser kan vara enorma, med tusentals sidor. Den komplexa informationsarkitekturen innebär navigeringsutmaningar eftersom den kräver länkningslogik och instruktioner för sökmotorrobotar.

Så här fungerar baksidan

Vid planering beaktas även frontend, som mänskliga användare ser och interagerar med.

Kunder är besvikna för att de inte förstår varför något är viktigt. Webbplatsägare vill att deras webbplatser ska vara de första och bästa.

Senior sökmotormarknadsförare med både teknisk SEO-expertis och förståelse för användbarhetsfrågan anlitas av stora företag.

Små och medelstora företag kanske inte vet hur sökmotorer konkurrerar eller hur webbdesign påverkar internetmarknadsföring.

Ekonomiska begränsningar hämmar deras förmåga att konkurrera. Oerfarna webbplatsägare blir snabbt upprörda eftersom de inte är medvetna om alla pusselkomponenter.

En framgångsrik webbplats kräver utnyttjande av välutbildade medarbetare, vilket är en av de viktigaste lärdomarna vi har lärt oss under de senaste två decennierna. De måste också arbeta tillsammans.

Allt-i-ett användbarhet och SEO

Tidigare har det funnits två läger.

Du var antingen en webbdesigner med erfarenhet av grafisk design som ville bygga visuellt fantastiska, banbrytande webbplatser eller en sökmotormarknadsförare vars mål var att optimera webbsidor så att de skulle rankas bra i sökmotorerna.

Både användbarhet och fokus på användarupplevelsen saknades.

För att överbrygga klyftan mellan våra ansträngningar började jag skriva och undervisa i vad jag kallade Holistisk UX och SEO 2002.

Bryan och Jeffrey Eisenberg publicerade en serie publikationer om webbkonverteringar som började 2005 med “Call to Action”.

De producerade statistik och forskning under de närmaste åren som illustrerar värdet av attraktiv arkitektur och onlinedesign för att stödja användare i att utföra uppgifter.

Tim Ash var ansvarig för målsidorna och blev en populär talare för marknadsförare. Han har byggt upp ett rykte för sig själv i ämnet omvandlingsoptimering med publiceringen av sin bok, “Landing Page Optimization: The Definitive Guide to Testing and Tuning for Conversions.” Tusentals företag har dragit nytta av hans hjälp med att öka konverteringsfrekvensen. Genom sin bok, som nu är i sin andra upplaga, har han hjälpt hundratals företag att förbättra sin verksamhet – omvandlingsfrekvenser.

“Unleashing The Primal Brain: The Essential Field Guide For Modern Marketers”, hans senaste bok, kommer att släppas i år.

SEOs upptäckte äntligen fördelarna med en omfattande webbdesign och marknadsföringsstrategi eftersom de kunde testa och mäta resultaten.

Vad innebär det att ha en heltäckande SEO- och användarupplevelsestrategi? Vilken roll spelar det i marknadsföringen av en webbplats?

Det holistiska tillvägagångssättet koncentrerar sig på orsaken snarare än symtomen genom design.

Istället för att välja ett snävt, begränsat tillvägagångssätt för webbplatshantering och marknadsföring, övervägs hela processen. Eftersom denna process alltid förändras och utvecklas, skiljer sig nivåerna på SEO-expertis.

Det tar år att upptäcka vad som gör att rankingen fluktuerar, trafiken sjunker, avvisningsfrekvensen stiger, webbplatser fungerar dåligt och sidor som överges.

Historien om en webbplatss SEO

Du kan se trender i din data som du inte förstår.

Finns det något i din statistik som motsäger dina antaganden om de personer som besöker din webbplats?

Om du är uppmärksam varierar berättelserna bakom statistiken med tiden och vägledning om var, när och hur man justerar själva webbdesignen.

Vad hände när folk kom till webbplatsen? Varför?

Vad skulle hända om ditt team körde en PPC-kampanj och hade dåliga resultat?

Få alltid att falla på plats

Ingenting förblir sig likt i sökmotorernas värld.

Med varje uppgradering av sökmotorteknik och datorutrustning som gör det möjligt för konsumenter att få tillgång till internet förändras beteendet mellan människa och dator.

Om du vill lära dig mer om neurovetenskap och interaktion mellan människa och dator, är några fantastiska berättelser baserade på deras resultat.

Vi följer blicken av ett ansikte i ett fotografi, till exempel. Som ett resultat har uppmaningsknappen placerats här.

Färger har olika effekter på olika människor, och om du är färgblind kanske du inte ser färger som designern tänkt sig.

Enligt beteendestudier mellan människa och dator har en målsida bara 5 sekunder på sig att uppmuntra besökare att stanna. Trots detta gör de flesta webbdesigners allt de kan för att vi ska gå så fort vi kommer.

Omvandlingsfrekvenser kan förbättras genom att göra en rad mindre ändringar på en webbplats. Erfarna sökmotoroptimeringsproffs är irriterade över detta.

Ju mer avancerad en marknadsförare är, desto mer önskar de användargränssnitt som förbättrar användarupplevelsen och gör det möjligt för dem att utföra sina önskade uppgifter.

Marknadsförare får betalt för att hjälpa webbplatser att lyckas, och det kan de inte göra om webbplatsen är dåligt utformad och presterar dåligt.

Avancerade SEO:er integrerar grundläggande WCAG2.1 tillgänglighetskriterier eftersom kodningen som används för skärmläsare också hjälper sökmotorrobotar.

Med varje uppdatering av sökmotoralgoritmer och de synliga och röstaktiverade sökmotorresultaten, utvecklas behovet av att ständigt modifiera och testa SEO-metoder.

Rank, trafik och varumärkeskonkurrens är hård på internet.

Marknadsförare bör granska Bill Slawskis patentvarningar på Googles sökmotorpatent för att förbereda sig för framtiden.

Intelligenta marknadsförare är medvetna om farorna med att en webbplats eller ett varumärke hamnar i en juridisk kamp på grund av ADA-tillgänglighetsprocesser, och vill att tillgänglighetswebbplatser ska granskas.

De bästa onlinemarknadsföringsföretagen kan se när en webbplats inte är redo för marknadsföring. De kan anställa en användbarhetsspecialist internt eller lägga ut analyser av webbplatsens användbarhet och konvertering till andra parter.

Rekommendationerna från dessa revisioner öppnar nya vägar för ökade konverteringar och intäkter.