Marknadsföringskampanjer via e -post – Robotar, människor och skor skurna medan lejon vrålade

När du planerar en e -postmarknadsföringskampanj finns det två viktiga frågor att ta itu med. Den första frågan är att se till att din e -postmarknadsföringskampanj levereras och den andra är att övertala mottagarna av e -postmarknadsföringskampanjen att öppna e -postmeddelandena och läsa dem.

Marknadsföringskampanjer via e -post – Robotar

Trots skrämmande rubriker om e -postmarknadsföringens död, lever det bra och e -postmarknadsföringskampanjer kämpar fortfarande i en strid med sina ärkefiender – filterbotsna. Det här är de dåligt utbildade robotarna som filtrerar bort legitima marknadsföringsmeddelanden och korrespondens från dina släktingar men som ihållande levererar enorma mängder skräp direkt i din brevlåda.

Du har förmodligen haft erfarenheten av att registrera dig för en e -postmarknadsföringskampanj – du vet, den sorten som erbjuder en användbar utbildningskurs eller en serie intressanta artiklar – och sedan upptäcka att du bara får ungefär hälften eller två tredjedelar av de utlovade e -postmeddelandena. Ibland försvinner en tiodelad e -postkampanj på ett mystiskt sätt efter del sju eller så får du all e -postmarknadsföringskampanj utom del 1, 5 och 9. Det verkar alltid slumpmässigt men vi får veta att filterbottarna är utbildade i att ta tag i post som innehåller vissa ord, symboler eller kombinationer av ord och symboler.

Det riktigt upprörande med bots är att de tycks inte kunna skilja på en

skräppostmarknadsföringskampanj och e -post från en kontakt i din personliga adressbok. Hur vågar dessa robotar bestämma på dina vägnar att du inte kommer att få e -post från din upphetsade vän som använder dubbla och tredubbla utropstecken i korrespondens! Okej, flera utropstecken är vulgära men att bli uppätna av robotar verkar snarare vara ett hårt straff för en ren smakförlust. Filterbotarna, även om de inte är särskilt intelligenta, är listiga: de lämnar inga bevis, de slukar varje skrot av posten de stjäl, så du kan inte bevisa att de har begått stölden. Du kan inte slåss mot robotarna så du måste väva en kappa av osynlighet för dina e -postmarknadsföringskampanjer.

Alla som forskar i hopp om att skapa en framgångsrik e -postmarknadsföringskampanj kommer att stöta på råd om hur man kommer förbi filterbotten och kommer att upptäcka i förväg att vissa ord och fraser måste undvikas. Dessa farliga ord inkluderar “pengarna tillbaka”, “100% nöjda”, “pengarna tillbaka-garanti” och “beställ idag”. Så även om författaren till en e -postmarknadsföringskampanj kommer att ha denna varning i förväg, har sådana frågor inte kommit till din farmors uppmärksamhet. Mormor kommer att undra varför du inte svarade på hennes mejl och bad om ditt råd om hennes föreslagna trapphissköp trots att hon i ditt mejl berättade att företaget erbjuder en garanti och att hon ville skicka iväg sin beställning idag. Om farmor är döv kommer hon inte att kunna reda ut det här med dig via telefon,

Marknadsföringskampanjer via e -post – människor

Beväpnad med din kunskap om robotarnas svaghet för visst foder kan du se till att din e -postmarknadsföringskampanj inte innehåller några frestande ord som skulle göra din kampanj till en serie läckra bot -snacks. Så, du har gjort din forskning, du kan de ord du ska undvika och du har hittat ett snyggt verktyg som kommer att läsa ditt e -postmeddelande och berätta om du av misstag har använt ett “dåligt” ord i din e -postmarknadsföringskampanj. Nästa sak att tänka på är att få e -postmeddelandena lästa av mottagarna. Efter att ha besvärat mycket med att planera din e-postmarknadsföringskampanj och robotskydda den, vill du ge e-postmeddelandena bästa möjliga chans att bli läst. Med ett öga på listan över förbjudna ord måste du tänka på de människor som kommer att ta emot ditt e -postmeddelande och skapa ämnesrader som får dem att vilja läsa varje e -postmeddelande. En hög order men inte omöjlig. Det finns saker du bör göra och saker du definitivt bör undvika. Din e -postrubrik bör (a) sticka ut, (b) engagera mottagarens intresse, (c) relatera nära till meddelandets kropp och (d) inte se ut som hype.

Ämnesraden i din e -post måste vara relevant för meddelandets brödtext. Om du vill irritera människor och se till att de aldrig öppnar ytterligare ett e -postmeddelande från din marknadsföringskampanj, välj en viktig ämnesrad – t.ex. “Urgent – Re Your Account” för ett e -postmeddelande som inte har att göra med något konto som mottagaren innehar. Människor gillar inte att bli vilseledda eller lurade och kommer inte att förlåta dig om de tror att du försöker lura dem. Att använda en irrelevant titel för att få någon att öppna ett mejl är lika med att ljuga för dem. Folk kommer att komma ihåg detta beteende och kan till och med blockera alla framtida e -postmeddelanden från dig. Ord som “: tidskänsligt, bara 3 dagar kvar, kraftfullt, erbjudande som håller på att löpa ut, exklusivt, begränsat, hemligt” är kända för att locka uppmärksamhet men bör endast användas under lämpliga omständigheter,

Skapa en ämnesrad för e -postmarknadsföringskampanjer som inte ser ut som hype. Detta måste vara det svåraste av allt eftersom det är subjektivt. Det som ser ut som hype för en person kommer att se ut som ett rimligt förslag för en annan. Ett helt äkta uttalande kommer att misstänkas hype för en alltför cynisk person. Det första du ska göra är att undvika allt som du personligen tycker ser ut som hype. Fråga dig själv om det skulle övertyga dig om det dyker upp i din brevlåda eller om du omedelbart skulle trycka på raderingsknappen – om du inte ens kan övertyga dig själv kommer du att orsaka en liknande reaktion hos andra människor. Gör aldrig överblåsta påståenden i ämnesraden, se till att du kan säkerhetskopiera alla uttalanden du gör. Om du kan göra detta och ändå skapa en lockande titel för din e -post,

Marknadsföringskampanjer via e -post – “Skor skurna medan lejon vrålade”

“Shoes Slashed While Lions Roar” är min favorit ämnesrad genom tiderna. Jag tror att detta är ett exempel på en nära nog perfekt ämnesrad för en e -postmarknadsföringskampanj. Den har alla element: orden sticker ut från körningen av bruktitlarna, det engagerar mottagarens intresse, det har nära samband med budskapets kropp och det ser inte ut som hype.

Denna ämnesrad användes i en e -postmarknadsföringskampanj som drivs av ett postorderföretag som jag tidigare hade använt för att köpa online. Jag kanske eller inte bryr mig om att läsa e -postmeddelanden från företaget beroende på hur upptagen jag hade. Jag kunde inte låta bli att öppna det här e -postmeddelandet eftersom titeln intresserade mig. Även om det var lätt att gissa att “Shoes Slashed” skulle relatera till sänkta priser på skor, kunde jag inte räkna ut var rytande lejon skulle komma in i en kläd- och skorskatalog, så jag var tvungen att läsa mejlet. E -postmeddelandet innehöll detaljer om specialerbjudanden på skor (som förväntat) och engelska Lions Rugby -tröjor, som tydligen var en dånande framgång. Den dramatiskt klingande ämnesraden var i själva verket direkt relevant för brevkroppen och ingenting om den bär på hype.

E -postmarknadsföringskampanjer – Slutord om början

De första e-postmeddelandena i din e-postmarknadsföringskampanj är de viktigaste, så de bör vara särskilt noggrant utformade utifrån aspekterna av både botskydd och engagerande mänskligt intresse. Om du kan få de första e -postmeddelandena levererade och lästa, känner personer som är intresserade av vad du har att säga ditt namn och vill läsa ytterligare e -postmeddelanden från dig som kommer i deras brevlåda. Det är också en bra idé att föreslå i de första e -postmeddelandena att mottagarna ska lägga till dig till sin “vita lista” för att se till att de inte missar framtida viktig post. Allt detta gör kanske inte dina e -postmarknadsföringskampanjer till 100% filterbot -bevisade, men det är det bästa som bara människor kan göra i just denna kamp.

Läs också Morgondagens webb