Sökmotoroptimering är konsten och vetenskapen att ranka sidor högre i sökmotorer som Google (SEO). Eftersom sökning är ett av de vanligaste sätten för människor att få information på internet, kan en högre ranking i sökmotorerna leda till fler besökare till en webbplats.
Betald annonsering visas ofta högst upp på Google och andra sökmotorers resultatsidor, följt av vanliga resultat, eller “organiska sökresultat”, som sökmarknadsförare hänvisar till dem. SEO-trafik brukar kallas “organisk söktrafik” för att skilja den från sponsrad söktrafik. Sökmotormarknadsföring (SEM) eller betal-per-klick-annonsering är andra termer för betald sökning (PPC).
Fördelarna med SEO
Sökmotoroptimering är en viktig del av internetmarknadsföring eftersom sökning är ett av de viktigaste sätten för besökare att navigera på webben.
Ju högre en webbplats kan rankas i sökresultatlistan, desto fler besök kommer den att få. Till exempel kommer toppresultatet för en typisk sökfråga att få 40-60 % av den totala trafiken, medan det andra och tredje resultatet kommer att få betydligt mindre. Endast en liten andel av människor tittar förbi den första sidan med resultat. Som ett resultat kan även små ökningar av sökmotorernas ranking öka webbplatsens besökare och intäkter.
Som ett resultat kan många företag och webbplatsägare försöka manipulera sökresultat så att deras webbplats visas högre i sökresultaten än deras konkurrenter (SERP). Det är här SEO (sökmotoroptimering) kommer in i bilden.
Vad är SEO och hur fungerar det?
Sökmotorer som Google använder en algoritm eller uppsättning regler för att välja vilka sidor som ska visas för en viss fråga. Dessa algoritmer har utvecklats till att vara oerhört komplicerade för att bestämma rankningen av deras SERP, med hänsyn till hundratals, om inte tusentals, olika rankningsparametrar. Sökmotorer, å andra sidan, använder tre viktiga indikatorer för att bestämma en webbplatss kvalitet och var den ska rankas:
- Länkar: Länkar från andra webbplatser spelar en viktig roll för att bestämma en webbplatss betyg i Google och andra sökmotorer. Eftersom webbplatsägare är ovilliga att länka till webbplatser av låg kvalitet, kan en länk från en annan webbplats ses som en kvalitetsomröstning. Enligt sökmotorernas uppfattning får områden som får länkar från ett betydande antal andra webbplatser auktoritet (av Google kallat “PageRank”), särskilt om webbplatserna som länkar till dem är lika auktoritativa.
- Innehåll: Förutom länkar tittar sökmotorer på en webbsidas innehåll för att se om det är relevant för en viss sökfråga. En stor del av SEO är att skapa innehåll riktat mot de nyckelord som sökmotoranvändare letar efter det.
- Den tredje och sista stora komponenten i SEO är sidstruktur. Eftersom webbsidor är skrivna i HTML kan HTML-kodens struktur påverka hur en sökmotor bedömer en sida. Webbplatsägare kan förbättra sin SEO genom att inkludera viktiga nyckelord i sina sidrubriker, webbadresser och rubriker och se till att deras webbplats är genomsökningsbar.
Sökmotoroptimeringsstrategin innefattar att ändra var och en av dessa väsentliga komponenter i sökmotoralgoritmer för att rankas högre i sökresultaten.
SÖKMOTOROPTIMERINGSTEKNIKER
Det första steget för att förbättra en webbplatss sökrankning är att förstå hur sökmotorer fungerar. Många SEO-metoder måste utföras för att optimera en webbplats för sökning för att öka dess ranking:
- Sökordsforskning: Det första steget i SEO är att se vilka sökord en webbplats redan rankas efter, vilka nyckelord konkurrenter rankar för och andra fraser som potentiella konsumenter söker efter den. De tar reda på vilka sökfraser folk använder i Google, och andra sökmotorer kan hjälpa dig att bestämma vilket befintligt innehåll du ska optimera och vilket nytt innehåll du ska skapa.
- Innehållsmarknadsföring: Efter upptäckten av potentiella sökord kan innehållsmarknadsföring börja. Detta kan innefatta både att uppgradera befintligt innehåll och att skapa helt nytt. Eftersom Google och andra sökmotorer föredrar innehåll av hög kvalitet, är det viktigt att göra din research och skriva ett engagerande innehåll som ger en underbar användarupplevelse och har en chans att rankas högre i sökmotorresultat. Bra innehåll är också mer benäget att delas och länkas till sociala medier.
- Länkbyggande: Att skaffa högkvalitativa bakåtlänkar är en av SEO:s väsentliga hävstänger, eftersom länkar från andra webbplatser (refererade till som “bakåtlänkar” på SEO-språket) är en av Googles och andra stora sökmotorers centrala rankningsfaktorer. Detta kan inkludera att främja bra innehåll, kontakta andra webbplatser och bygga relationer med webbadministratörer, skicka in webbplatser till relevanta webbkataloger och få press för att locka till sig länkar från andra webbplatser.
- Uppgraderingar av sidans struktur, förutom problem utanför sidan som länkar, kan ha stora SEO-effekter, och det är ett problem som webbansvarig har fullständig kontroll över. Optimeringstekniker på sidan inkluderar att inkludera nyckelord i webbadressen, ändra titeltaggen för att inkludera relevanta sökfraser och använda alt-attributet för att beskriva bilder. Att uppdatera en sidas metataggar kan också hjälpa – dessa komponenter påverkar inte sökrankningen direkt, men de kan öka SERP-klickfrekvensen.
- Interna länkar är lika viktiga för SEO som externa länkar. Som ett resultat kan en sökmotoroptimerare förbättra en webbplatss SEO genom att se till att viktiga sidor länkas till, och lämplig ankartext används i dessa länkar för att förbättra en sidas relevans för specifika frågor. Att skapa en XML-webbplatskarta för större sidor kan också hjälpa sökmotorer att hitta och genomsöka alla sidor på webbplatsen.
- En annan SEO-strategi som används av SEO-specialister är att optimera en webbplatss semantiska uppmärkning. Semantisk uppmärkning representerar innebörden av innehåll på en webbplats, som att identifiera vem som skapade det eller ämnet och typen av innehåll på en sida. Semantisk uppmärkning kan erbjuda avancerade utdrag på sökresultatsidan, som mer text, recensionsstjärnor och till och med fotografier. Rich snippets i SERP:erna har en mindre inverkan på sökrankningen, men de kan öka sök-CTR, vilket resulterar i mer organisk trafik.