Onlinemarknadsföring är metoden att kommunicera ett budskap om ett företags varumärke, produkter eller tjänster till potentiella kunder via webbaserade plattformar. Onlinemarknadsföring använder e-post, sociala medier, displayannonsering, sökmotoroptimering (SEO), Google AdWords och andra verktyg och metoder. Marknadsföring syftar till att nå ut till potentiella kunder via internetkanaler där människor läser, söker, handlar och umgås.
Nya reklam- och marknadsföringskanaler, såsom de som beskrivs ovan, har dykt upp på grund av den växande användningen av internet för både affärs- och personliga ändamål. Onlinemarknadsföring har flera fördelar och nackdelar, och den använder främst digitala plattformar för att locka, engagera och omvandla virtuella besökare till kunder.
Onlinemarknadsföring skiljer sig från traditionell marknadsföring, vanligtvis inklusive reklam i tryckt form, reklamtavla, tv och radio.
Innan man introducerar marknadsföringsplattformar online kan kostnaden för att marknadsföra varor eller tjänster vara orimliga och svåra att uppskatta. Överväg nationell TV-reklam, som fokuserar på grupper av konsumenter som bedöms för att bedöma varumärkesförtrogenhet. Dessa tillvägagångssätt har inte alltid varit väl lämpade för kontrollerade experiment. Genom att bygga en webbplats och genomföra kundförvärvskampanjer kan alla som har ett internetföretag (och de flesta offlineföretag) nu delta i marknadsföring online för små eller inga pengar. Dessa marknadsföringsverktyg och tjänster kan också använda optimering för att finjustera kampanjernas effektivitet och avkastning på investeringen.
Fördelarna med internetmarknadsföring
En viktig fördel med att utnyttja onlinekanaler för marknadsföring av ett varumärke eller en produkt är möjligheten att mäta effekten av varje spår och hur besökare som fått genom många kanaler engagerar sig i en webbplats eller en målsidasupplevelse. Ytterligare studier av de besökare som blir betalande kunder kan göras för att avgöra vilka kanaler som lockar värdefulla kunder.
Webb- eller mobilappsanalys kan berätta följande:
- Vilken internetmarknadsföringstaktik är mest kostnadseffektiv för att få kunder baserat på omvandlingsfrekvensen för besökare till kunder och kostnaden för dessa besök?
- Vilka kanaler, såsom e-postmarknadsföring, är mest effektiva för att erhålla och öka kundens livstidsvärde, som att uppmuntra tidigare kunder att göra återkommande köp?
- Vilka konsumentsegment har höga nivåer av engagemang och stor potential för merförsäljning, som mjukvara eller mobilappar, som syftar till att erbjuda olika saker till dessa kunder?