Att öka och förbättra kvaliteten eller trafikvolymen till en viss webbplats från sökmotorer genom naturliga sökresultat kallas sökmotoroptimering eller SEO. Logiken är att en webbplats som visas tidigare i resultatlistan för en sökning oftast kommer att få fler besökare från sökmotorn. Sökmotoroptimiserare fokuserar vanligtvis på olika typer av sökningar, till exempel lokala sökmotorer, bildsökning, branschspecifik sökning och så vidare.
Att öka och förbättra kvaliteten eller trafikvolymen till en viss webbplats från sökmotorer genom naturliga sökresultat kallas sökmotoroptimering eller SEO.
Logiken är att en webbplats som visas tidigare i resultatlistan för en sökning oftast kommer att få fler besökare från sökmotorn. Sökmotoroptimiserare fokuserar vanligtvis på olika typer av sökningar, till exempel lokala sökmotorer, bildsökning, branschspecifik sökning och så vidare. Det ger webbplatser en webbnärvaro.
Att optimera en webbplats kärna innebär att man redigerar dess HTML-koder och redigerar dess innehåll för att associera det med vissa specifika nyckelord och ta bort alla hinder som förhindrar genomsökning av sökmotorer.
Ledande sökmotorer som Google och Yahoo använder vanligtvis robotar för att söka i sidor efter sina algoritmer baserat på sökresultat. Sidor som är länkade från en annan indexerad sida behöver inte skickas in eftersom de kan hittas automatiskt. Sökmotorer som Yahoo driver betaltjänster som garanterar indexering av en webbplats till antingen ett fast pris eller betala per klick, detta program garanterar införande i webbsidans databas men garanterar inte någon ranking i sökresultaten. Yahoos avgiftsprogram har utvecklat mycket kritik från många konkurrenter och annonsörer.
Yahoo har två huvudkataloger, Open Directory Project och Yahoo-katalogen och båda kräver mänsklig granskning och manuell inlämning.
Google erbjuder å andra sidan verktyg för webbansvariga vars XML-webbplatskartflöden kan skapas och sedan skickas in gratis för att säkerställa att alla relevanta sidor finns
Sökrobotarna på en sökmotor kan överväga flera faktorer, men genomsökningssidan och sökmotorerna indexerar inte heller varje webbplats.
För att undvika att söka efter oönskat och oönskat innehåll i index kan webbplatsägare instruera rapparen att inte söka efter vissa kataloger eller filer med hjälp av robots.txt-filens rotkatalog.
När en sökmotor besöker en webbplats är den första filen som ska genomsökas robot.txt-filen i rotkatalogen, den här filen berättar sökroboten vilka sidor som inte får genomsökas, men eftersom sökroboten sparar den cachade versionen av dessa sidor kan den ibland genomsöka sidor få parkett.