Har du någonsin undrat hur du väljer ett sökmotoroptimeringsföretag? Det här är en av frågorna som jag ofta ställde av riktiga företagare när jag träffade dem på företagskonferenser och mässor.
Hur vet du skillnaden mellan en bra kille och skurkar när du väljer ett SEO-företag?
Jag önskar att jag kunde ge dig en rättvis regel för att bestämma vad som är rätt och vad som är fel, men jag kan helt enkelt inte göra det. Å andra sidan kan jag ge dig några tips och förhoppningsvis kan du använda dem som en del av din ammunition när det gäller att göra ett val.
Google stöder inte något sökmotoroptimeringsföretag och du kan granska deras villkor och policyer om du vill, de stöder helt enkelt inte något. Och det är verkligen det första du bör titta på.
En annan sak som du måste vara försiktig med är de företag som inte är tydliga med vad de gör. Så du kommer att upptäcka att det finns vissa företag som bara kräver att du har en mycket speciell strategi, och om de berättade för dig vad det var skulle de ge upp sina hemligheter och du kan göra det själv.
Och det beror på att du mycket enkelt kan lära dig vilka metoder som är när det gäller att optimera din webbplats och hur man enkelt kan göra sidoptimering. Det finns ingen racketvetenskap när det gäller sökmotoroptimering.
Så om du förstår den här typen av saker, om du tittar på ett företag och de bara ger dig ett pris och kanske erbjuder de någon form av resultat snarare än innehållsskapande som är värt din potentiella trafiknivå, då är de inte den typ av företag du vill arbeta för. Med.
Om du uppmuntrar Googles verktyg för webbansvariga
En av de saker de kommer att berätta för dig när du arbetar med ett SEO-företag letar efter någon som skapar bra innehåll för kunder. Det här är den typ av företag du vill arbeta med, inte de som lovar tomma.